Selv om der spores små fremskridt for de indiske kvinder, vil der alligevel gå lang tid, inden de opnår ligestilling i vestlig forstand, skriver kronikøren, der har været på studieophold i landet i år.
Kronik i JyllandsPosten
Lørdag 22.08.1998 - Af Roar Lavik, sognepræst
For mange forældre i Indien er det en katastrofe at få for mange piger, fordi det senere indebærer store udgifter til ægteskab og medgift. Derimod giver det status at få en dreng, samtidig med at det giver en social sikkerhed i ens alderdom, idet drengen har ansvaret for sine forældres underhold.
Følgen er, at mange piger slås ihjel under graviditeten såvel som umiddelbart efter fødselen. Desuden dør mange piger som spæde på grund af manglende omsorg. Den naturlige konsekvens heraf er, at der er flere drenge end piger.
Indien er et samfund, som stadig er vidne til drab på nyfødte pigebørn.
Der er skolepligt i Indien. Ifølge lovgivningen skal også pigerne gå i skole. Men her er oplysningsvirksomhed gennem myndigheder og socialt arbejde yderst påkrævet, idet mange forældre ikke kan se nogen begrundelse for, at piger skal lære at læse og skrive.
Gennemgående må pigerne nøjes med kortere og dårligere skolegang end drengene. Mens drengene i højere grad får mulighed for at få en uddannelse, må pigerne nøjes med at passe mindre søskende, tage sig af dyrene, arbejde i marken eller gå deres forældre til hånde.
For at hjælpe de undertrykte grupper, kasteløse, stammefolk og kvinder, giver regeringen en del fripladser på alle uddannelsestrin. Ugifte kvinder må imidlertid ikke bo alene i Indien. Da de to køn holdes adskilt, er det ofte problematisk at finde logi i storbyerne. Det kan i sig selv være en uovervindelig hindring for mange piger. Som pige kan man ikke gå i byen, på restaurant eller i biografen med en fyr. Det kan først ske, når man er blevet gift. Dersom en pige bliver voldtaget, vil hun være afskåret fra at blive gift og ofte havne i prostitution. Hvis pigerne ikke kan bo hos nære slægtninge, må de indlogeres på specielle kvindekollegier.
Fremtiden for mange landsby-piger er at passe køer og føde børn. Over halvdelen får aldrig lært at læse.
Selv om det er forbudt at bortgifte piger, inden de er fyldt 18 år, afholdes der mange bryllupper, hvor bruden er yngre. Familien bestemmer, hvem hun skal giftes med. Ikke mindre end 90 % af ægteskaberne er stadig arrangerede af familien.
Jeg mødte flere piger i alderen 20-24 år, som ikke engang var klar over, hvem de skulle giftes med, selv om der for længst var truffet aftaler mellem de to familier. Det afgørende for pigerne er tilsyneladende ikke, hvem de skal giftes med, men at de skal giftes! Dersom en pige ikke bliver gift, skyldes det noget unormalt enten hos pigen selv eller hos hendes far.
Hvis mandens og kvindens horoskoper passer sammen, forventer man ifølge hinduernes tankegang, at ægtefællerne får et godt liv sammen.
En ung mand, der studerede teologi, fortalte mig, at han skulle giftes, når han i løbet af 3-4 år var færdig med sin uddannelse. De kendte begge hinanden. Han var af den opfattelse, at det var i orden, at forældrene havde afgørende indflydelse på valget af ægtefælle, men mente også, at pigen og manden skulle spørges og selv være indforstået. Det var trods alt dem, der skulle leve livet sammen!
Det kan være vanskeligt for vestlig tankegang at forstå en sådan indstilling. Mens vi er meget individualistiske, er indernes identitet dybt forankret i deres familie. Tilknytningen til familien spiller en stor rolle. Forældrene tillægges større autoritet, ligesom respekten for de ældre er meget større.
Det, forældre skal ofre i forbindelse med datterens bryllup, hviler som en tung byrde på de fleste familier. Medgift, spisning og gaver til brudgommens familie og venner kan i hvert enkelt tilfælde udgøre mange tusinde rupier (Rs). Det indebærer økonomisk ruin og bundløs gæld for mange forældre, hvis de har flere døtre.
Eksempelvis kan medgiften ved ægteskab med en teolog fastsættes til en pris på 100-200.000 Rs, for andre akademikere kan prisen komme op på 500.000 Rs, mens medgiften for en professor kan udgøre 10.000.000 Rs.
Selv om medgift er forbudt ved lov, er det én af de skikke, der er så dybt forankret i traditionen, at der vil gå meget lang tid, inden denne skik er udryddet.
Samfundet er stadig vidne til at unge brude brændes, hvis de ikke er i stand til at opfylde deres svigerfamilies krav om medgift.
Kun ganske få ægteskabs-annoncer rummer den magiske sætning: "Kaste ingen hindring" eller "Ingen medgift kræves."
Kvinden er hovedperson for første og sidste gang i sit liv under bryllups-ceremonien. Normalt skal kvinderne helst ikke ses i offentligheden. Men når hun skal giftes bliver hun sminket og pyntet. Allerede dagen efter er hun i sin sviger-families hus, hvor hun i begyndelsen får alt det tunge og slidsomme arbejde. Kvindens opgave og realisering ligger i ægteskabet.
Mens muslimer har op til fire koner, hvis de er i stand til at forsørge dem, har hinduer og kristne kun én kone.
Der er en udpræget diskrimination mellem høj og lav kaste, mellem lys og mørk, og mellem mand og kvinde!
Fattige arbejdsmænd betragter det som deres ret at bruge 20 ud af de 30 Rs, de tjener pr. dag på sig selv. Mændene bruger således to tredjedel af deres løn til druk, biograf, osv. Konen får kun 10 Rs pr. dag til hele familiens husholdning. For 10 Rs kan man købe et kilo ris. Men husholdningspengene skal også dække tøj, m.v. Det kan derfor nemt tage flere år at spare sammen til en ny sari!
Det, kvinderne derimod tjener, tilhører hendes mand, hendes far eller hendes familie! Hun har ikke selv nogen ret til at beholde det!
Manden har ret til at slå sin kone. Mange kvinder får ofte tæv helt uden grund. Manden kommer beruset hjem fra værtshuset, hvor han har drukket med sine arbejdskollegaer. Det går ud over kone og børn.
Den, eneste, der har ret til at slå en kvinde, er hendes egen mand. Mænd har ret til at gøre endog det forkerte. Kvinden har ikke engang ret til at gøre det rigtige uden sin mands accept. En mand har ret til at skille sig fra sin kone, hvis han f.eks. har mistanke om, at hun har været ham utro. Kvinden skal derimod kunne bevise sin mands utroskab, hvis hun skal kunne forlange skilsmisse. I øvrigt skal kvinden være sin mand tro, selv om han er hende utro.
Kvinden bliver i de fleste tilfælde nødt til at underkaste sig sin mand for sin egen eksistens skyld! Hendes liv afhænger i høj grad af, om hun er i stand til at føde børn, helst drenge.
Kvinderne har lav social status. 60 % af kvinderne er uden lønnet arbejde. Hvis de endelig er så heldige at have et arbejde, er det ofte dårligt lønnet. Kvinderne er yderst fattige, og mange lever i slumkvarterer, hvor man ernærer sig ved at sortere affaldet fra lossepladsen.
Alligevel holder kvinderne sig utrolig rene. Selv om de nærmest bor og arbejder på en mødding, er deres tøj rent.
Kvindens muligheder for at tjene penge øges betragteligt, hvis hun f.eks. er i besiddelse af en symaskine. Men ofte må kvinderne påtage sig et fysisk krævende arbejde, som f.eks. at knuse skærver og bære sten og grus til byggepladsen, mens mændene foretrækker mindre krævende arbejde, som f.eks. tekstilarbejde.
Følgelig er der mange kvinder, der slider sig op. Der er stor sandsynlighed for, at de dør, inden de fylder 40 år. Selv om gennemsnitsalderen har været stigende, og en inder i dag kan forvente at blive 55 år gammel, er levealderen dog betydeligt lavere på landet end i byen. Landsbykvinderne har den laveste levealder af alle.
Først når en kvinde får en svigerdatter, bliver arbejdsbyrden betragteligt mindre.
Forholdet mellem forældrene indbyrdes og forholdet mellem forældre og børn har i hinduismen religiøse undertoner. Manden bliver først frelst og "kommer i himlen", når han får en dreng. Det forklarer en del af forskellen på drengens og pigens status.
Kvindens religiøsitet udfolder sig gennem hendes mand. I religiøs henseende har hindu kvinder ingen rettigheder, men de frelses gennem deres mand. Kvinderne kan ikke nærme sig Gud direkte, men dyrker deres swami (herre), den "to-gange-fødte" mand, der formidler hendes adgang til Gud. En hindu kvinde kan altså få del i sin mands frelse ved at være tro mod ham.
Kvinderne deltager aktivt i udfoldelsen af religiøse traditioner, f.eks. i besættelseskulten, hvor de kommer i ekstase og optræder som medium for ånden eller guden. Desuden optræder en del kvinder også som spåkoner.
Sammenligner vi indiske kvinder, kan vi konstatere, at muslimske kvinder slet ingen rettigheder har, hindukvindernes muligheder er knyttet til deres mænd, hvorimod kristne kvinder i åndelig forstand (næsten) ligestilles med deres mænd.
Derfor er kristendommen mest attraktiv for kvinderne. Men kvinderne har ikke frihed til at vælge deres religion imod deres families indstilling og vilje. Hvis en gift hindukvinde f.eks. bliver kristen, er det årsag nok til, at hendes mand er berettiget til at skille sig fra hende. Skifter en kvinde religion, risikerer hun at miste sin familie.
Desuden er opfattelsen den, at Indien har en hinduistisk kultur, og at kristendommen er en fremmed kultur. Indien er for indere, hvilket vil sige hinduer. En sådan opfattelse kan godt give både kristne og muslimer problemer.
Ellen Blæsbjerg, der har arbejdet i den indiske Arcotkirke i over 30 år, har siden 1982 været leder af et kristent kvindekollegium i Madras. Kvindekollegiet, der blev grundlagt i 1968 af missionær Helga Olesen, og som i dag har kapacitet til at huse 250 unge studerende og udearbejdende kvinder under 35 år, udfylder en vigtig funktion.
De fleste af pigerne på kollegiet er hinduer, lidt under halvdelen er kristne, og nogle ganske få er muslimer. Men på kollegiet omgås de frit på tværs af kaste- og religionsforskelle.
Ellen Blæsbjerg fortæller: "Det er svært for de unge piger, der bliver kristne, mens de går på kollegiet eller møder evangeliets budskab andre steder. De risikerer at blive udstødt af deres hinduistiske familie. Hvis de er muslimer, kan de ligefrem blive truet med at blive slået ihjel. Vi havde en hindupige for et par år siden, der var blevet kristen, før hun kom til os, men de vidste det ikke derhjemme. Jeg ved ikke, hvordan de fandt ud af det, men de kom og hentede hende hjem og tvang hende tilbage til deres tro. Hun måtte opgive at gøre sine studier færdige, og de sørgede for at få hende gift i en fart, så de kunne få sat en stopper for hendes nykker."
90 % af ægteskaberne foregår inden for den samme kaste og religion.
Aktivister og kvindebevægelser, der agiterer mod begrænsede forestillinger om kvindekønnet, får stigende opmærksomhed og støtte. Men samtidig med at mange af disse progressive kvinder er aktive i kvindebevægelser f.eks. på uddannelsessteder og universiteter, står de tavse og passer gryderne, når de kommer hjem.
Alligevel spores små fremskridt for kvinderne, bl.a. som følge af større oplysning i takt med fjernsynets udbredelse. Men der vil gå lang tid, inden de indiske kvinder generelt opnår ligestilling i vestlig forstand. Landets fremherskende religioner, hinduisme og islam, vil fremdeles cementere mandens dominans. Også kastesystemet vil vanskeliggøre kvindens frigørelse.
Men på trods af religion og tradition er der i dag et stigende antal indiske kvinder, der lever i rigdom og luksus. Det er i og for sig ikke et nyt fænomen. Det epokegørende består i, at flere kvinder bryder traditionerne og skaber deres egen formue uden at gifte sig til pengene eller arve dem. De opbygger deres eget firma med internationale forretningsforbindelser.
Et Indien, der i stigende grad åbner sine døre for international handel, giver også veluddannede kvinder mulighed for at skabe deres egen formue og tilværelse.